Title
Thuistaal en (kleuter)schooltaal : theorie en praktijk in Marokkaanse gezinnen
Author
Faculty/Department
Faculty of Social Sciences. Instructional and Educational Sciences
Publication type
article
Publication
Mechelen :Wolters Plantyn ,
Subject
Educational sciences
Source (journal)
School en samenleving. - Mechelen, 2002 - 2011
Volume/pages
(2012) , p. 1-15
ISSN
1783-7391
Carrier
E
Target language
Dutch (dut)
Affiliation
University of Antwerp
Abstract
Marokkaanse ouders hechten veel belang aan een goede opleiding voor hun kinderen. Toch slagen ze er niet in om hen een goede ondersteuning te geven. Taalachterstand als gevolg van het nog altijd aanzienlijk aandeel gemengde huwelijken en het verlangen de eigen cultuur te bewaren, zijn belangrijke oorzaken. Die worden nog versterkt omdat het Berbers, de taal van de overgrote meerderheid van de Marokkanen in de Antwerpse regio, geen schrift kent, waardoor de leescultuur ontbreekt. Ook de verschillende socio-culturele referentiekaders waarmee Marokkaanse kinderen worden geconfronteerd, zijn een oorzaak van de leermoeilijkheden. In dit artikel worden de theorieën van Bourdieu en Bernstein als verklaring gebruikt.
E-info
http://www.leerrijk.be
Handle