Title
|
|
|
|
Thuistaal en (kleuter)schooltaal : theorie en praktijk in Marokkaanse gezinnen
| |
Author
|
|
|
|
| |
Abstract
|
|
|
|
Marokkaanse ouders hechten veel belang aan een goede opleiding voor hun kinderen. Toch slagen ze er niet in om hen een goede ondersteuning te geven. Taalachterstand als gevolg van het nog altijd aanzienlijk aandeel gemengde huwelijken en het verlangen de eigen cultuur te bewaren, zijn belangrijke oorzaken. Die worden nog versterkt omdat het Berbers, de taal van de overgrote meerderheid van de Marokkanen in de Antwerpse regio, geen schrift kent, waardoor de leescultuur ontbreekt. Ook de verschillende socio-culturele referentiekaders waarmee Marokkaanse kinderen worden geconfronteerd, zijn een oorzaak van de leermoeilijkheden. In dit artikel worden de theorieën van Bourdieu en Bernstein als verklaring gebruikt. |
| |
Language
|
|
|
|
Dutch
| |
Source (journal)
|
|
|
|
School en samenleving. - Mechelen, 2002 - 2011
| |
Publication
|
|
|
|
Mechelen
:
Wolters Plantyn
,
2012
| |
ISSN
|
|
|
|
1783-7391
| |
Volume/pages
|
|
|
|
(2012)
, p. 1-15
| |
|