Title
|
|
|
|
De toelatingsproef in het hoger kunstonderwijs : wie neemt deel en wie stroomt door?
|
|
Author
|
|
|
|
|
|
Abstract
|
|
|
|
In bepaalde richtingen in het hoger kunstonderwijs worden artistieke toelatingsproeven georganiseerd die tot een betere selectie moeten leiden van eerstejaarsstudenten. In dit artikel worden de resultaten van een gevalstudie belicht waarin werd onderzocht welke studentkenmerken samenhangen met het al dan niet slagen op een toelatingsproef en de studieresultaten in het hoger onderwijs. Opvallend is dat ondanks de toelatingsproef in deze context, het slaagpercentage niet hoger ligt dan in andere opleidingen waar geen toelatingsproef wordt georganiseerd. De resultaten onderstrepen de noodzaak van meer onderzoek naar de predictieve validiteit van toelatingsproeven. Het wordt ook duidelijk dat een toelatingsproef niet enkel praktisch van aard kan zijn aangezien heel wat (meta-)cognitieve kenmerken van studenten verschillen in studieresultaten kunnen verklaren. |
|
|
Language
|
|
|
|
Dutch
|
|
Source (journal)
|
|
|
|
Tijdschrift voor onderwijsrecht en onderwijsbeleid. - Brussel, 1991, currens
|
|
Publication
|
|
|
|
Brussel
:
2014
|
|
ISSN
|
|
|
|
0778-0443
|
|
Volume/pages
|
|
|
|
4
(2014)
, p. 380-393
|
|
Full text (publisher's version - intranet only)
|
|
|
|
|
|