Title
De toelatingsproef in het hoger kunstonderwijs : wie neemt deel en wie stroomt door?
Author
Faculty/Department
Faculty of Social Sciences. Instructional and Educational Sciences
Publication type
article
Publication
Brussel ,
Subject
Educational sciences
Source (journal)
Tijdschrift voor onderwijsrecht en onderwijsbeleid. - Brussel, 1991, currens
Volume/pages
(2014) :4 , p. 380-393
ISSN
0778-0443
vabb
c:vabb:380391
Carrier
E
Target language
Dutch (dut)
Affiliation
University of Antwerp
Abstract
In bepaalde richtingen in het hoger kunstonderwijs worden artistieke toelatingsproeven georganiseerd die tot een betere selectie moeten leiden van eerstejaarsstudenten. In dit artikel worden de resultaten van een gevalstudie belicht waarin werd onderzocht welke studentkenmerken samenhangen met het al dan niet slagen op een toelatingsproef en de studieresultaten in het hoger onderwijs. Opvallend is dat ondanks de toelatingsproef in deze context, het slaagpercentage niet hoger ligt dan in andere opleidingen waar geen toelatingsproef wordt georganiseerd. De resultaten onderstrepen de noodzaak van meer onderzoek naar de predictieve validiteit van toelatingsproeven. Het wordt ook duidelijk dat een toelatingsproef niet enkel praktisch van aard kan zijn aangezien heel wat (meta-)cognitieve kenmerken van studenten verschillen in studieresultaten kunnen verklaren.
E-info
https://repository.uantwerpen.be/docman/iruaauth/4e1e76/8af785bbd97.pdf
Handle