Title
|
|
|
|
Hendrik Conscience als operalibrettist : van 'De pelgrim in de woestyn (1840)' tot 'De dichter en zijn droombeeld (1872)', Acta Consciencecolloquium (Antwerpen, 03/12/2012
|
|
Author
|
|
|
|
|
|
Abstract
|
|
|
|
In 1867 vatte Hendrik Conscience (1812-1883) een ambitieus muziekproject aan: hij zou voor de Gentse componist Karel Miry (1823-1889) een operalibretto schrijven. Conscience baseerde het libretto op De pelgrim in de woestyn, een enigszins merkwaardige novelle die hij 27 jaar eerder had gepubliceerd in het debuutnummer van de literaire periodiek De Noordstar (1840). Het resultaat van deze samenwerking tussen een debuterend librettist en een ervaren en gevierd componist is de opera Dedichterenzijndroombeeld, die te Brussel in première ging op 1 december 1872. Ondanks de lovende recensies van tijdgenoten (zoals Julius Hoste), zou de opera slechts één keer opgevoerd worden. Adelheid Ceulemans en Jan Dewilde lichten in dit artikel de ontstaansgeschiedenis van Dedichterenzijndroombeeldtoe, van de publicatie van de novelle in 1840 tot de première van de opera in 1872. De pelgrim in de woestyn en Dedichterenzijndroombeeld worden tekstueel geanalyseerd en met elkaar vergeleken (vanuit een tekstanalytisch perspectief). Beide werken (novelle en opera) worden ook gesitueerd in respectievelijk de literair-historische en de muziek-historische context (de literaire romantiek; première en receptie van de opera |
|
|
Language
|
|
|
|
Dutch
|
|
Source (journal)
|
|
|
|
Verslagen en mededelingen van de Koninklijke Academie voor Nederlandse Taal- en Letterkunde. - Gent, 1972, currens
|
|
Publication
|
|
|
|
Gent
:
2013
|
|
ISSN
|
|
|
|
0770-786X
[print]
2033-6446
[online]
|
|
Volume/pages
|
|
|
|
125
:2-3
(2013)
, p. 193-212
|
|
Full text (publisher's version - intranet only)
|
|
|
|
|
|