Title
|
|
|
|
Meten van gebruikersoordeel in de jeugd-ggz : kwalitatieve methoden en tevredenheidsvragenlijsten
|
|
Author
|
|
|
|
|
|
Abstract
|
|
|
|
achtergrondKwaliteitsvolle jeugdhulp en besluitvorming in jeugdhulpverlening moeten bij voorkeur gebaseerd zijn op een combinatie van empirische onderzoeksgegevens, het klinisch oordeel van hulpverleners en het oordeel en de voorkeuren van gebruikers. Ook dient de hulp sociaal en cultureel aan te sluiten op de hulpvrager. Wat betreft het gebruikersoordeel wordt vaak gebruikgemaakt van tevredenheidsmetingen en in het bijzonder tevredenheidsvragenlijsten. doelKritisch analyseren van de determinanten van tevredenheid en tevredenheidsvragenlijsten als meetmethode in de jeugdhulp. methodeNiet-uitputtend literatuuronderzoek. resultatenHet onderzoek toont dat tevredenheid geen indicator is voor effectiviteit, dat tevredenheid verschilt afhankelijk van het perspectief en dat aan de vragenlijst als methode nadelen verbonden zijn. conclusieKwalitatieve methoden lijken meer aangewezen om het gebruikersoordeel in de jeugdhulp te verzamelen. |
|
|
Language
|
|
|
|
Dutch
|
|
Source (journal)
|
|
|
|
Tijdschrift voor psychiatrie. - Utrecht, 1972, currens
|
|
Publication
|
|
|
|
Utrecht
:
2015
|
|
ISSN
|
|
|
|
0303-7339
[print]
1875-7456
[online]
|
|
Volume/pages
|
|
|
|
57
:6
(2015)
, p. 424-432
|
|
Full text (open access)
|
|
|
|
|
|