Title
|
|
|
|
Invloeden van leerconcepties op het doorstroompatroon van leerlingen in de eerste twee jaren van het voortgezet onderwijs
|
|
Author
|
|
|
|
|
|
Abstract
|
|
|
|
Leerconcepties hebben betrekking op individuele ideeën en gedachten van leerlingen. Onderzocht wordt of leerconcepties invloed uitoefenen op het doorstroompatroon van leerlingen tijdens de eerste twee jaren in het voortgezet onderwijs. Aan het einde van de basisschool en aan het einde van de brugklas zijn de leerconcepties van de leerlingen in het onderzoek in beeld gebracht met behulp van een leerconceptielijst. Aan het einde van het tweede leerjaar in het voortgezet onderwijs zijn de onderwijsniveaus (opstroom, regulier bevorderd, afstroom en doublure) van dezelfde leerlingen geanalyseerd. De resultaten laten zien dat ontwikkelingsgerichte oriëntatie en negatieve attributie een onafhankelijke invloed hebben op het doorstroompatroon, en met name de opstroom van leerlingen, na twee jaar voortgezet onderwijs. Ook is gebleken dat geslacht en schooltype een essentiële rol spelen bij de opstroom van leerlingen in de eerste twee leerjaren van de middelbare school. |
Students' individual ideas and thoughts about learning are referred to as learning conceptions. The present study investigated whether learning conceptions have a relationship with the educational flow patterns of students during their first two years in secondary education. This research involves a longitudinal sample consisting of 508 pupils. In the last year of primary education and the first year of secondary school students' learning conceptions were measured. At the end of the second year in secondary education, the educational level of the same students compared with their start level was mapped. Based on logistic regression models, the study shows that development orientation and negative attribution have an independent relationship on students' educational flow patterns. Also gender and school level play a significant role in the flow of students during the first two years of secondary education. |
|
|
Language
|
|
|
|
Dutch
|
|
Source (journal)
|
|
|
|
Pedagogische studiën : tijdschrift voor onderwijskunde en opvoedkunde. - Groningen
|
|
|
|
|
|
PEDAGOGISCHE STUDIEN
|
|
Publication
|
|
|
|
Groningen
:
H.D. Tjeenk Willink
,
2016
|
|
ISSN
|
|
|
|
0165-0645
|
|
Volume/pages
|
|
|
|
93
:3
(2016)
, p. 154-177
|
|
ISI
|
|
|
|
000384396400004
|
|
Full text (open access)
|
|
|
|
|
|
Full text (publisher's version - intranet only)
|
|
|
|
|
|