Title
|
|
|
|
De kracht van trajectcoaching in het academische integratieproces van eerstejaarsstudenten
| |
Author
|
|
|
|
| |
Abstract
|
|
|
|
De Arteveldehogeschool voorziet voor iedere eerstejaarsstudent begeleiding in de vorm van trajectcoaching. Een longitudinaal survey onderzoek bij 1344 eerstejaarsstudenten, werd opgezet om na te gaan of deze trajectcoaching het academisch integratieproces van de studenten bevordert. Cruciale kenmerken van academische integratie werden drie maal gedurende het eerste opleidingsjaar gemeten. Concreet werd er nagegaan hoe studenten trajectcoaching ervaren aan de hand van beschrijvende statistieken. Gebruik makend van regressieanalyses werd tevens onderzocht wat de impact is van de ervaren trajectcoaching op academische integratie en welke vorm van trajectcoaching, namelijk individuele of groepscoaching, het meest effectief is. Uit de resultaten blijkt dat trajectcoaching krachtig is in het bevorderen van het academisch integratieproces op voorwaarde dat de trajectcoach autonomie- en structuurondersteunend is. Ook de betrokkenheid van medestudenten in de trajectcoaching is een hefboom voor het bevorderen van kenmerken van academische integratie. Trajectcoaching georganiseerd in groepssessies blijkt meer effectief dan individuele trajectcoaching of de combinatie van beiden. |
| |
Language
|
|
|
|
Dutch
| |
Source (journal)
|
|
|
|
Tijdschrift voor hoger onderwijs. - Deventer, 1983, currens
| |
Publication
|
|
|
|
Deventer
:
2017
| |
ISSN
|
|
|
|
0168-1095
| |
Volume/pages
|
|
|
|
35
:4
(2017)
, p. 28-51
| |
|