Publication
Title
De Poolse school in Vlaanderen : de rol van het Poolse aanvullend onderwijs in de socialisering van jongeren van Poolse origine en hoe dat zich verhoudt tot hun onderwijsloopbanen in het Vlaamse reguliere onderwijs
Author
Abstract
De uitbreiding van de EU en de opening van de Belgische arbeidsmarkt hebben geleid tot tal van nieuwe kansen en uitdagingen voor Poolse migranten in de Vlaamse samenleving. Tegelijkertijd kent de Poolse school, die aanvullend onderwijs biedt over de Poolse taal en cultuur, sinds eind jaren ‘90 een heropleving in Vlaanderen. Dit trok onze aandacht en leidde tot het bestuderen van de rol van de Poolse school in Vlaanderen in de socialisering van jongeren met een Poolse immigratieachtergrond en hoe dat zich verhoudt tot hun onderwijsloopbaan in het Vlaamse onderwijs, rekening houdende met de ruimere macro-processen van de aanhechting van Polen tot de EU en de opening van de Belgische arbeidsmarkt. We hebben daarvoor bestudeerd welke behoeften en functies de Poolse school vervult binnen de Poolse gemeenschap en of de Poolse school een rol kan spelen in de succeskansen van Poolse jongeren in het reguliere Vlaamse onderwijs. In een samenleving en onderwijssysteem waarin tot op heden vaak institutioneel racisme aan de orde is, etnische minderheden minder goed presteren dan de dominante etnische meerderheid en waarin de strategieën van etnische minderheden om tegemoet te komen aan hun behoeften om de ‘eigen’ taal en cultuur over te dragen naar de volgende generatie vaak met argwaan gepercipieerd worden, is deze centrale onderzoeksvraag zeer relevant. Dit proefschrift is gebaseerd op (onderwijs)sociologische en antropologische theoretische beschouwingen over onderwijsinstellingen als sociale en culturele apparaten die jongeren socialiseren in de waarden, normen, ideeën en gedragspatronen van de middenklasse en de dominante etnisch-culturele groep in de samenleving. Daardoor worden de behoeften van etnische minderheden in het reguliere onderwijs vaak niet vervuld en ontwikkelen ze zelf strategieën om daaraan tegemoet te komen. We zijn vertrokken vanuit theorieën die deze strategieën op een positieve manier benaderen en het belang benadrukken om ze te erkennen. Community scholen, onderwijsinitiatieven met een informeel en vrijwillig karakter die door immigrantengemeenschappen opgericht worden, zijn een voorbeeld van strategieën die ontstaan zijn binnen etnische minderheden. Dit onderzoek is grotendeels gebaseerd op etnografische onderzoeksmethoden. In totaal werden 26 sleutelpersonen binnen de Poolse gemeenschap, 31 Poolse jongeren, 23 Poolse ouders en 10 personeelsleden van de Poolse school bevraagd. De meeste personen werden meermaals bevraagd en 17 van de 31 Poolse jongeren werden gedurende een periode van 2 jaar (van 2010 tot 2012) intensief opgevolgd in hun thuisomgeving (inclusief de Poolse school). Het onderzoek speelde zich af in Antwerpen, waar ook de Poolse school van deze studie zich bevindt.
Language
Dutch
Publication
Antwerpen : Universiteit Antwerpen, Faculteit Sociale Wetenschappen , 2019
Volume/pages
313 p.
Note
Supervisor: Timmerman, Christiane [Supervisor]
Supervisor: Goddeeris, Idesbald [Supervisor]
Full text (open access)
UAntwerpen
Faculty/Department
Research group
Publication type
Subject
Affiliation
Publications with a UAntwerp address
External links
Record
Identifier
Creation 28.01.2019
Last edited 07.10.2022
To cite this reference