Publication
Title
Klinisch redeneren of het diagnostisch proces in het onderwijs
Author
Abstract
Ervaren artsen maken overwegend gebruik van een snelle manier van klinisch redeneren, die je patroonherkenning kunt noemen, terwijl onervaren artsen standaard gebruikmaken van een trage manier van expliciet, analytisch redeneren om een diagnose als werkhypothese te selecteren en daarop het verdere beleid af te stemmen. In de medische opleiding wordt dan ook vooral gewerkt met het analytische klinisch redeneermodel, dat het diagnostisch proces opdeelt in drie momenten: van aanmeldingsklacht tot diagnostisch landschap, van diagnostisch landschap naar diagnose en van diagnose naar hulpaanbod. Zo ontstaat een handige taal of een begrippenapparaat dat we kunnen gebruiken om ons diagnostisch denkproces helder te beschrijven: diagnostisch landschap met centrale aandachtspunt, binnen- en buitencirkel, de waarschijnlijkheidsschaal met voorafkans, kracht van argumenten als aantoners en uitsluiters, achterafkans en de actiedrempel.
Language
Dutch
Source (journal)
Bijblijven : cumulatief geneeskundig nascholingssysteem. - Houten, 1985 - 2020
Publication
Houten : 2018
ISSN
0168-9428 [print]
1876-4916 [online]
DOI
10.1007/S12414-018-0290-X
Volume/pages
34 :1 (2018) , p. 44-53
Full text (Publisher's DOI)
UAntwerpen
Faculty/Department
Research group
Publication type
Subject
Affiliation
Publications with a UAntwerp address
External links
Record
Identifier
Creation 04.03.2019
Last edited 07.10.2022
To cite this reference