Title
|
|
|
|
De ontwikkeling tot professional binnen de artsenopleiding : van leerresultaten tot concrete invulling en toetsing
|
|
Author
|
|
|
|
|
|
Abstract
|
|
|
|
Professionalisme en professioneel gedrag vormen een belangrijk aspect van het arts-zijn en zijn essentieel voor een efficiënte en kwaliteitsvolle praktijkvoering. Dit moet dus ook aangeleerd worden tijdens de opleiding. De professional-rol is één van de zeven rollen/competenties van het Can- MEDS-model (Canadian Medical Education Directions for Specialists), dat de basis vormt voor het programma van de huidige zesjarige opleiding tot arts en waarvoor er duidelijke en toetsbare leerresultaten moeten worden gedefinieerd. In toenemende mate wordt de rol van professional geïntegreerd binnen de gehele opleiding van de toekomstige artsen. Binnen de verschillende lijnen van de opleiding komt deze rol aan bod, soms expliciet, maar vaak ook via stilzwijgend leren (tacit learning) in het hidden curriculum en zeker ook binnen de praktische stageopleiding. Om toekomstige artsen op te leiden tot professionals, is het belangrijk om een verantwoordelijke medische faculteit en leeromgeving te creëren. Hierbij is de aanwezigheid van patiëntgerichte, zelfzorgende en zelfbewuste rolmodellen cruciaal. Voor de toetsing van de professionalrol zijn reflectie en het portfolio belangrijke/essentiële methodieken. |
|
|
Language
|
|
|
|
Dutch
|
|
Source (journal)
|
|
|
|
Tijdschrift voor geneeskunde / Nederlandstalige medische fakulteiten in België - Leuven, 1966 - 2020
|
|
Publication
|
|
|
|
Leuven
:
Nederlandstalige Medische Fakulteiten in België
,
2019
|
|
ISSN
|
|
|
|
0371-683X
[print]
1784-9721
[online]
|
|
DOI
|
|
|
|
10.2143/TVG.75.07.2002820
|
|
Volume/pages
|
|
|
|
75
:7
(2019)
, p. 465-472
|
|
Full text (Publisher's DOI)
|
|
|
|
|
|
Full text (publisher's version - intranet only)
|
|
|
|
|
|