Publication
Title
Zorg op school
Author
Abstract
In deze bijdrage pleiten we voor een brede invulling van inclusief onderwijs en het opvatten van inclusief onderwijs als een onderwijsfilosofie. Goed onderwijs betekent dan tegemoet komen aan de diversiteit in onderwijsbehoeften zodat alle leerlingen maximale leer- en ontwikkelingskansen krijgen. We introduceren drie perspectieven om naar zorg op school en in de klas te kijken: het perspectief van geïntegreerde zorg, het perspectief van medicalisering en standaardisering van hulpverlening en het perspectief van gelijke onderwijskansen. De perspectieven bieden een interessante bril om zorgpraktijken in scholen te bestuderen en uitdagingen op het spoor te komen. Vanuit die uitdagingen schuiven we volgende topprioriteit naar voor: leraren nog beter ondersteunen om hun leeromgeving maximaal aan te passen aan de diverse onderwijsbehoeften van leerlingen.
Language
Dutch
Source (book)
Spots op onderwijs : wetenschappers voor het voetlicht. - Leuven, 2019
Publication
Leuven : LannooCampus , 2019
ISBN
978-94-014-6070-5
Volume/pages
p. 11-28
UAntwerpen
Faculty/Department
Research group
Publication type
Subject
Affiliation
Publications with a UAntwerp address
External links
Record
Identifier
Creation 01.10.2019
Last edited 07.10.2022
To cite this reference