Title
|
|
|
|
Luchtvaartbeleid : economische principes versus politiek discours
| |
Author
|
|
|
|
| |
Abstract
|
|
|
|
Gedurende de afgelopen maanden is de luchtvaartsector in heel veel landen centraal komen te staan in zowat elk debat over de milieuproblematiek. Dat geeft dan een discussie gekoppeld aan de forse toename van het luchtvervoer, de bijhorende geluidsoverlast en uitstoot van fijnstof en CO2, het potentieel conflict met omgeving en klimaatbeleid. Vrij snel werd door ‘politieke recuperatie’ de milieudiscussie ook een politieke discussie, zeker in tijden van verkiezingen.In een interessant opiniestuk in dit themanummer van TVW gaan Lianne van Duinen en Bart Swanenvleugel, beiden verbonden aan het Secretariaat Raad voor de leefomgeving en infrastructuur, dieper in op een nieuw perspectief op de (Nederlandse) luchtvaart (Van Duinen en Swanenvleugel, 2019), zoals ook naar voor gebracht door de Rli in het advies ‘Luchtvaartbeleid: een andere aanvliegroute’. Uitgangspunt is het idee om de bijzondere positie van de luchtvaart in het nationale beleid af te bouwen. Terecht wordt daarbij aangegeven dat de Nederlandse luchtvaart in een internationale omgeving opereert, en dat wijzigingen van de spelregels bij voorkeur in EU- en internationaal verband moeten gebeuren, met een pleidooi voor een lange termijn perspectief en een voldoende lange overgangsperiode.In wat volgt wordt nagegaan in welke mate de in deze nota voorgestelde argumentatie rond het nieuwe perspectief op de Nederlandse luchtvaart aansluit bij de realiteit van de luchtvaart. Of gaat het eerder om een ‘politiek discours’ waarbij de principes van de economie niet steeds worden gerespecteerd? |
| |
Language
|
|
|
|
Dutch
| |
Source (journal)
|
|
|
|
Tijdschrift vervoerswetenschap. - Delft, 2003, currens
| |
Publication
|
|
|
|
Delft
:
2019
| |
ISSN
|
|
|
|
1571-9227
| |
Volume/pages
|
|
|
|
55
:3
(2019)
, p. 11-13
| |
Full text (open access)
|
|
|
|
| |
|