Publication
Title
Kwaliteitsindicatoren in de GGZ : hoe (goed) doen we het?
Author
Abstract
Vermijdbare medische fouten in (algemene) ziekenhuizen wekken in het algemeen veel verontwaardiging. Terecht, want naast de betrokkenen wordt ook de maatschappij getroffen. In vergelijking met andere OESO-landen spendeert België immers relatief veel van zijn bruto binnenlands product aan gezondheidszorg: onze – overigens doorgaans erg degelijke – zorg wordt voor maar liefst 75% bekostigd uit publieke middelen (Organisation for Economic Cooperation and Development, 2014). Als zorgverleners zijn we het dus aan de maatschappij verplicht om goed na te denken over de manier waarop we zorg verlenen. Gelukkig beschikken we over enthousiaste hulpverleners die ernaar streven kwalitatief hoogstaande zorg te leveren. Maar hoe goed is die zorg eigenlijk? En is het mogelijk om de kwaliteit van ons zorgaanbod in het algemeen naar een hoger niveau te tillen? Dergelijke reflecties lagen aan de basis van het Vlaams Indicatorenproject voor Professionals en Patiënten (VIP2). Dat project startte in de algemene ziekenhuizen (VIP2-AZ), maar Vlaams minister van Welzijn, Volksgezondheid en Gezin Vandeurzen (2014) voert kwaliteit van zorg hoog in het vaandel en ziet daarom in nauw overleg met de respectieve sectoren graag andere VIP2-takken ontstaan: in de geestelijke gezondheidszorg (VIP2-GGZ), de eerstelijnszorg (VIP2-ELZ) en de woonzorgcentra (VIP2-WZC).
Language
Dutch
Source (journal)
Tijdschrift klinische psychologie. - Leuven, 1971, currens
Publication
Leuven : 2016
ISSN
1378-8647
Volume/pages
46 (2016) , p. 175-184
Full text (open access)
UAntwerpen
Faculty/Department
Research group
Publication type
Subject
Affiliation
Publications with a UAntwerp address
External links
Record
Identifier
Creation 06.11.2019
Last edited 07.10.2022
To cite this reference