Title
|
|
|
|
Samen maken we duurzaam vliegen mogelijk : Brussels Airports communicatielijn voor de milieubewuste reiziger
| |
Author
|
|
|
|
| |
Abstract
|
|
|
|
In termen van impact op het klimaat is de luchtvaart één van de snelst groeiende uitstoters van broeikasgassen wereldwijd. Daarnaast hebben luchthavens ook een belangrijke lokale milieu-impact, die zich voornamelijk manifesteert onder de vorm van geluidsoverlast en luchtkwaliteitsproblemen. In de voorliggende paper gaan we op zoek naar de onderlinge verbanden tussen milieu-impact, maatschappelijk debat en milieucommunicatie met betrekking tot luchthavens, toegepast op de case van Brussels Airport, dat zichzelf als een klimaatneutraal bedrijf presenteert. Onze onderzoekshypothese vertrekt van de vraag of de reële milieueffecten en de communicatie daarover op één lijn liggen. We bestuderen drie verondersteld belangrijke sets van milieueffecten: geluidsoverlast, luchtvervuiling en klimaatimpact. Voor de analyse baseren we ons op een combinatie van bronnen, waaronder officiële communicatiekanalen van Brussels Airport, strategische plannen, alsook bijdragen uit de populaire media en statistisch cijfermateriaal. Met betrekking tot geluidsoverlast stellen we vast dat de luchthaven de veroorzaakte overlast erkent, en zich welwillend opstelt om de ernst van het probleem te reduceren, wellicht met de bedoeling om ernstig te worden genomen in de onderhandelingen daarover. Met betrekking tot luchtkwaliteit lijkt de luchthaven het probleem te negeren, en sluit zich daarmee aan bij het gebrek aan maatschappelijk debat hierover. Met betrekking tot klimaatimpact zien we dat de luchthaven het probleem gedeeltelijk erkent, maar het debat tegelijkertijd actief in een richting stuurt die in het geheel niet bedreigend is voor de kern van haar activiteiten. We kunnen besluiten dat Brussels Airport tenminste over de klimaatimpact van haar activiteiten niet op een waarachtige manier communiceert. Door zichzelf als klimaatneutraal te profileren, geeft het bedrijf de indruk dat het gebruik van haar faciliteiten niet bijdraagt tot de opwarming van de aarde. Wanneer we de klimaatimpact door de van op Brussels Airport vertrekkende vliegtuigen in de berekening opnemen, dan blijkt het bedrijf echter meer bij te dragen aan het klimaatprobleem dan de officieel meest vervuilende industriële uitstoter in België. Met andere woorden: Brussels Airport, dat zichzelf als een klimaatneutraal bedrijf presenteert, kan vanuit een ander perspectief bekeken als de allergrootste Belgische klimaatvervuiler worden beschouwd. |
| |
Language
|
|
|
|
Dutch
| |
Source (journal)
|
|
|
|
Tijdschrift vervoerswetenschap. - Delft, 2003, currens
| |
Publication
|
|
|
|
Delft
:
2020
| |
ISSN
|
|
|
|
1571-9227
| |
Volume/pages
|
|
|
|
56
:3
(2020)
, p. 13-17
| |
Full text (open access)
|
|
|
|
| |
|