Title
|
|
|
|
Visitekaartjes in steen, hout en beton. De eigen woning van de architect als commercieel instrument
| |
Author
|
|
|
|
| |
Abstract
|
|
|
|
Architecten geven letterlijk vorm aan de maatschappij: de woningen, kantoren, winkels en scholen die ze ontwerpen vormen het decor waartegen het leven zich afspeelt. Daarbij houden ze rekening met verschillende randvoorwaarden en stemmen ze de wensen van de opdrachtgever, het beschikbare budget, de heersende stedenbouwkundige regels en de geografische context op elkaar af. Maar wanneer de architect zijn eigen bouwheer wordt en hij een woning (ver)bouwt voor zichzelf en zijn gezin verandert de setting waarbinnen hij opereert. Meer dan bij andere ontwerpen kan hij zijn woning uitwerken als een stilistisch manifest, als toonbeeld van een nieuwe architecturale vormentaal of als materiaal-technisch experiment. Bijgevolg kan de architect zich met zijn eigen woning profileren naar toekomstige klanten en een levensgroot visitekaartje aan zijn portfolio toevoegen. De eigen woning, op de scheidingslijn tussen werk en privé, vervult zo een bijzondere functie in het oeuvre van de architect. |
| |
Language
|
|
|
|
Dutch
| |
Source (journal)
|
|
|
|
Bulletin KNOB / Koninklijke Nederlandse Oudheidkundige Bond. - Amsterdam, 1974, currens
| |
|
|
|
|
KNOB Bulletin
| |
Publication
|
|
|
|
Amsterdam
:
2020
| |
ISSN
|
|
|
|
0166-0470
2589-3343
| |
DOI
|
|
|
|
10.7480/KNOB.119.2020.2.5007
| |
Volume/pages
|
|
|
|
199
:2
(2020)
, p. 1-21
| |
ISI
|
|
|
|
000542050800001
| |
Full text (Publisher's DOI)
|
|
|
|
| |
Full text (open access)
|
|
|
|
| |
|