Publication
Title
Hefbomen voor de realisatie van een meer inclusief onderwijssysteem: schoolleiderschap en professionaliseringsinitiatieven.
Author
Abstract
Inclusief onderwijs is het onderwerp van meerdere internationale verklaringen en verdragen (Verenigde naties, 1984; 2006). Het VN-verdrag inzake de Rechten voor Personen met een Handicap werd in 2009 geratificeerd door de Belgiƫ. Artikel 24 van dit verdrag behandelt onderwijs en stelt dat landen die dit verdrag ondertekend hebben, een inclusief onderwijssysteem op alle niveaus en binnen alle voorzieningen dienen te waarborgen. In Vlaanderen werd bijgevolg recent een decreet opgemaakt (M-decreet), dat sinds september 2015 ook van toepassing werd in de scholen. Dit decreet heeft als doel om de segregatie in het huidige onderwijssysteem tegen te gaan. De implementatie hiervan brengt heel wat uitdagingen met zich mee voor scholen, wat tot weerstand leidde bij een aantal onderwijsactoren. In dit rapport rapporteren we over meer diepgaande analyses voortbouwend op de casestudies omschreven in een eerder rapport (SONO/2018.OL4/1) dat in het kader van de evaluatie van het M-Decreet werd opgezet. De resultaten kunnen richtinggevend zijn voor de plannen van de Vlaamse regering om het M-Decreet af te schaffen en te vervangen door een begeleidingsdecreet voor leerlingen met zorgnoden (Vlaamse Regering, 2019). Voorliggend onderzoek heeft als doel om achterliggende processen en mechanismen achter de implementatie van een meer inclusief onderwijssysteem te ontrafelen. Eerder onderzoek naar schoolontwikkeling toont aan dat drie drijfveren van belang zijn voor een dergelijke succesvolle implementatie: (1) leiderschap, (2) professionalisering, en (3) (wijzigingen in) de organisatie. In deze studie focussen we ons op leiderschap en professionalisering. Op basis van diepgaand casestudieonderzoek in 20 scholen (10 lagere en 10 secundaire scholen) werden kwalitatieve comparatieve analyses (QCA, Qualitative Comparative Analysis) uitgevoerd naar aspecten van leiderschap en professionalisering en hun relatie met de bereidheid van een schoolteam om leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften op te nemen in hun school.
Language
Dutch
Publication
Steunpunt Onderwijsonderzoek (SONO) , 2020
Volume/pages
44 p.
UAntwerpen
Faculty/Department
Research group
Publication type
Subject
Affiliation
Publications with a UAntwerp address
External links
Record
Identifier
Creation 08.10.2020
Last edited 07.10.2022
To cite this reference