Publication
Title
Mapping synthesis writing in various levels of Dutch upper-secondary education : a national baseline study on text quality, writing process and students' perspectives on writing = Syntheseschrijven in het hoger secundair onderwijs in Nederland in kaart gebracht : een nationale peiling naar tekstkwaliteit, schrijfproces en schrijverskenmerken
Author
Abstract
Het schrijven van een synthesetekst - een tekst waarin informatie uit verschillende bronnen geïntegreerd wordt - maakt deel uit van het curriculum in het Nederlandse vwo-onderwijs. Deze studie bestaat uit een nationale peiling naar de synthesevaardigheid in de drie hoogste leerjaren van het vwo. Het doel van deze studie was om drie aspecten van syntheseschrijven in kaart te brengen: tekstkwaliteit, schrijfproces en leerlingperspectief op schrijven. Een representatieve steekproef van 658 leerlingen nam deel; elke leerling schreef vier teksten. Teksten werden beoordeeld met behulp van tekstschalen met benchmarks; het schrijfproces werd geregistreerd met keystroke logging; en de perspectieven van de leerlingen op schrijven werden gemeten met een vragenlijst. Via multilevel analyses gingen we het effect van leerjaar, geslacht en tekstgenre (argumentatieve/ informatieve synthese) na op tekstkwaliteit en schrijfproces, en het effect van leerjaar en geslacht op de perspectieven. Deze nationale peiling is een beschrijvend onderzoek dat inzicht biedt in de huidige stand van zaken omtrent syntheseschrijven: hoe presteren leerlingen op synthesetaken?, hoe schrijven ze syntheseteksten?, en wat zijn hun perspectieven op het schrijven van een synthesetekst? Bovendien dient deze studie ook als baseline voor toekomstig onderzoek.
Writing a synthesis text - a text that integrates information from different sources - forms part of the educational curriculum of Dutch secondary education. Representative information on students' synthesis writing skills is currently missing. Therefore, we carried out a national survey on synthesis writing in the three highest grades of preuniversity education in the Netherlands. The aim was to map synthesis writing on three aspects: text quality, writing process and students' perspectives on writing. A large and representative sample of 658 students participated. Each participant wrote several synthesis texts. Text quality was rated with benchmark texts: writing processes were registered with keystroke logging software and a questionnaire measured students' perspectives on writing. Multilevel analyses were used to identify the effect of grade. gender and genre (argumentative/ informative synthesis) on text quality and writing process. and the effect of grade and gender on perspectives. This national survey is a descriptive study providing information on the current state of synthesis writing of Dutch students: how well do students perform on synthesis tasks?, how do they write synthesis tasks?, and what are their perspectives on synthesis writing? Moreover, this study serves as a baseline for future research.
Language
English
Source (journal)
Pedagogische studiën : tijdschrift voor onderwijskunde en opvoedkunde / Dr. D. Bos-Fonds; Vlaams Forum voor Onderwijsresearch. - Groningen, 1970, currens
Publication
Groningen : Wolters-Noordhoff , 2020
ISSN
0165-0645 [print]
2666-3996 [online]
Volume/pages
97 :3 (2020) , p. 187-236
ISI
000595146900003
Full text (open access)
UAntwerpen
Faculty/Department
Research group
Publication type
Subject
Affiliation
Publications with a UAntwerp address
External links
Web of Science
Record
Identifier
Creation 20.10.2020
Last edited 13.11.2024
To cite this reference