Publication
Title
Laaggeletterdheid en beperkte gezondheidsvaardigheden vragen om een antwoord in de zorg
Author
Abstract
Met ‘gezondheidsvaardigheden’ (‘health literacy’) wordt de combinatie van cognitieve en sociale vaardigheden aangeduid die nodig is om adequaat met informatie over gezondheid, ziekte en zorg om te gaan. Mensen met beperkte gezondheidsvaardigheden hebben vaak moeite met het begrijpen van informatie van hun zorgverlener en met het vinden van hun weg in de zorg, met als gevolg een hogere morbiditeit en sterfte. Gezondheidsvaardigheden omvatten meer dan alleen geletterdheid. Nederland telt ongeveer anderhalf miljoen laag- en ongeletterden, van wie twee derde van autochtone afkomst. De groep met beperkte gezondheidsvaardigheden is nog groter. Zorgverleners, onder wie artsen, moeten beperkte gezondheidsvaardigheden herkennen om er adequaat op te kunnen inspelen, bijvoorbeeld door het doseren van informatie, het toetsen van begrip, ondersteuning van de communicatie met visuele middelen, en een langere consulttijd. Hierdoor zullen klinische uitkomsten naar verwachting verbeteren, maar onderzoek naar de effectiviteit van dergelijke maatregelen is noodzakelijk.
Language
Dutch
Source (journal)
Nederlandsch tijdschrift voor geneeskunde. - Amsterdam, 1857, currens
Publication
Amsterdam : Bohn, Scheltema en Holkema , 2009
ISSN
0028-2162 [print]
1876-8784 [online]
Volume/pages
153 (2009) , p. 1-6
Article Reference
A250
Medium
E-only publicatie
Full text (publisher's version - intranet only)
UAntwerpen
Research group
Publication type
Subject
External links
Record
Identifier
Creation 01.12.2020
Last edited 22.08.2023
To cite this reference