Publication
Title
Een introductie tot B Lab Certificering
Author
Abstract
Recent is er een groeiende belangstelling voor doelgerichte organisaties die een belangrijk onderdeel vormen van structurele veranderingen in onze samenleving. De certificering uitgegeven door ‘B Lab’ biedt een unieke context voor onderzoek naar de opkomst van ‘Certified B Corporations’ (CBC’s), wat winstgevende organisaties zijn met een sterk sociaal bewustzijn. B Lab certificeert ondernemingen gebaseerd op hoe zij waarde creëren voor verschillende types van stakeholders zoals werknemers, de community en de omgeving. Al wint dit certificaat aan populariteit (vooral in de US), in België blijft het een relatief onbekend begrip. Meer inzichten zijn nodig om deze certificatie te begrijpen zowel vanuit het oogpunt van ondernemers, als vanuit het oogpunt van beleidsmakers aangezien CBC’s kunnen helpen om ‘grand societal challenges’ of duurzame ontwikkelingsdoelstellingen aan te pakken. Deze studie zet een eerste stap in het bevorderen van de bekendheid van het begrip CBC en biedt meer inzicht in wat B Lab certificering is en hoe het functioneert.
Language
English
Source (journal)
Accountancy en bedrijfskunde : maandschrift. - Mechelen, 1981 - 2014
Publication
Mechelen : 2020
ISSN
0770-7142
Volume/pages
13 (2020) , p. 127-135
Full text (open access)
Full text (publisher's version - intranet only)
UAntwerpen
Faculty/Department
Research group
Publication type
Subject
Affiliation
Publications with a UAntwerp address
External links
VABB-SHW
Record
Identifier
Creation 17.12.2020
Last edited 10.06.2022
To cite this reference