Title
|
|
|
|
De aporetische politiek van het publieke auteurschap: Thomas Meineckes gemediatiseerde zelfensceneringen tussen Tomboy (1998) en Hellblau (2001)
|
|
Author
|
|
|
|
|
|
Abstract
|
|
|
|
Thomas Meineckes romans kennen een sterk intertekstuele opbouw en zijn hierdoor representatief voor een poetica na de 'dood van de auteur', wat zowel door de literaire kritiek, de literatuurwetenschap als de auteur zelf telkens opnieuw benadrukt wordt. Tegelijkertijd echter ensceneert Meinecke zichzelf als een tegenstrijdige auteursfiguur in de publieke ruimte - waarbij die tegenstrijdigheid minder voortvloeit uit een inconsistent esthetisch concept dan wel uit de problematische status van literair auteurschap in de gemediatiseerde openbaarheid op zich. Met het oog op Meineckes publieke auteurschap en zelf-enscenering in de media focus ik in deze bijdrage vooral op de periode tussen zijn romans "Tomboy" (1998) en "Hellblau" (2001), waarin hij zich mengt in de controverses rond "Tomboy" omwille van de vermeende ironisering van emancipatorisehe bewegingen en de gender studies. |
|
|
Language
|
|
|
|
Dutch
|
|
Source (book)
|
|
|
|
Schakelpauzes. Teksten van en over Thomas Meinecke / De Winde, Arne [edit.]
|
|
Publication
|
|
|
|
Gent
:
Grafische Cel
,
2014
|
|
ISBN
|
|
|
|
978-90-821399-1-4
|
|
Volume/pages
|
|
|
|
p. 100-113
|
|
Full text (publisher's version - intranet only)
|
|
|
|
|
|