Title
|
|
|
|
De aanpak van faalangst : een casestudie in Mechelen
| |
Author
|
|
|
|
| |
Abstract
|
|
|
|
Faalangst is een natuurlijke, normale reactie op dreiging. De leerling ervaart de situatie als bedreigend waardoor het lichaam reageert zoals bij gevaar: verhoogde hartslag, trillen, oppervlakkige ademhaling, zweten, boosheid of vijandigheid. Op lange termijn kan dat leiden tot hoofdpijn, buikpijn, rugpijn, vermoeidheid, maag- of darmklachten maar ook desinteresse, demotivatie, het vermijden van triggers zoals sociale interactie en/of een negatief zelfbeeld. Faalangstige leerlingen zoeken bovendien voortdurend controle en voorspelbaarheid maar dat gedrag verdwijnt ook weer wanneer de angststoornis verzwakt. Leerlingen die minder angstig zijn vertrouwen op een onderliggend gevoel dat ‘alles in orde is’. Ze gaan ervan uit dat ze in staat zijn om de meeste situaties aan te kunnen, waardoor het minder belangrijk is om te sturen of precies te weten wat er zal gebeuren (Lebowitz & Omer, 2018). Hoe kunnen we er dan voor zorgen dat faalangstige leerlingen een vraag of toets niet meer als bedreigend beschouwen? |
| |
Language
|
|
|
|
Dutch
| |
Source (journal)
|
|
|
|
OnderWijsTijd : praktijkblad voor innovatie in school. - Antwerpen, 2021, currens
| |
Publication
|
|
|
|
Antwerpen
:
Gompel&Svacina
,
2021
| |
ISSN
|
|
|
|
2736-562X
| |
Volume/pages
|
|
|
|
1
:3
(2021)
, p. 33-39
| |
Full text (open access)
|
|
|
|
| |
Full text (publisher's version - intranet only)
|
|
|
|
| |
|