Title
|
|
|
|
Theaterervaring bij blinden en slechtzienden : een cluster van mogelijkheden: een praktijkgericht onderzoek naar toegankelijkheidsmodaliteiten die bijdragen tot een inclusieve theaterervaring
| |
Author
|
|
|
|
| |
Abstract
|
|
|
|
Dit proefschrift is gericht op de theaterervaring bij blinden en slechtzienden. Het onderzoek is een verkenning van verschillende toegankelijkheidsmodali¬teiten die een inclusieve theaterervaring kunnen ondersteunen. Het gaat om een interdisciplinair onderzoek waarbij de fundamenten zowel bij vertaal¬wetenschap als bij theaterwetenschap liggen. Enerzijds wordt het concept theatraliteit besproken binnen de context van toegankelijkheid. Een heer¬sende visuele terminologie lijkt immers te beperkend om over de theaterer¬varing bij blinden en slechtzienden te spreken. Anderzijds wordt de notie van toegankelijkheid uitgedaagd door het unieke karakter van theatraliteit. De bijzondere brontekst van theater vraagt om een weloverwogen strategie om toegankelijker te worden gemaakt. In dit praktijkgericht onderzoek wordt een toegankelijkheidscluster als model van aanpak voorgesteld. Binnen de cluster passen verschillende toegankelijkheidsmodaliteiten die afhankelijk van een persoonlijke voorkeur of van het karakter van de voorstelling hi¬ërarchisch kunnen wisselen. Ter illustratie van deze aanpak worden er vijf casusvoorstellingen uit een breder corpus besproken. Voor elke voorstelling ligt de focus op een specifiek element uit de cluster zonder daarbij de an¬dere modaliteiten uit te sluiten. De vijf verschillende toegankelijkheidsmo¬daliteiten die in dit werk besproken worden zijn: een voeltoer, beschreven scènefoto’s, een live audio inleiding, een vooraf opgenomen audio inleiding en een audiodescriptie. De toegankelijkheidsmodaliteiten kunnen worden uitgebreid en verschillende functies vervullen. De flexibele werking van het clustermodel zorgt ervoor dat audiodescriptie als de meest gekende aanpak op gelijke hoogte met andere toegankelijkheidsmodaliteiten komt te staan. Om ruimte te geven aan verschillende vormen van waarneming maakt dit proefschrift gebruik van een terminologie gebaseerd op de begrippen ‘waar¬nemen’ en ‘ervaren’. Bestaand onderzoek uit twee verschillende onderzoeks¬contexten wordt bij elkaar gebracht, uitgebreid en toegepast in een praktisch luik. Het clustermodel wordt op zo’n manier ingezet dat het concreet toepas¬baar is in de praktijk. |
| |
Language
|
|
|
|
Dutch
| |
Publication
|
|
|
|
Antwerpen
:
Universiteit Antwerpen, Faculteit Letteren en Wijsbegeerte, Departement Toegepaste Taalkunde en Departement Letterkunde
,
2021
| |
Volume/pages
|
|
|
|
364 p.
| |
Note
|
|
|
|
:
Remael, Aline [Supervisor]
:
Van den Dries, Luc [Supervisor]
:
Vanhoutte, Kurt [Supervisor]
| |
Full text (open access)
|
|
|
|
| |
|