Title
|
|
|
|
Naar een betere afstemming op een nieuw profiel van studenten? Een survey-onderzoek naar de bekommernissen van student-leraren in de Educatieve Master
| |
Author
|
|
|
|
| |
Abstract
|
|
|
|
In Vlaanderen neemt het lerarentekort toe. De Vlaamse overheid wil niet alleen meer, maar tevens “sterkere” leraren aantrekken en afleveren. Daarom zet de Vlaamse overheid in op het hervormen van de lerarenopleiding. Wie wil lesgeven in het hoger secundair (voorgezet) onderwijs, moet voortaan een diploma Educatieve Master behalen. Deze opwaardering van het diploma zorgt ervoor dat de nieuwe lichting studentleraren een ander profiel hebben. Ze komen met een andere achtergrond de opleiding binnen. De hervormde lerarenopleidingen hebben zich opnieuw af te stemmen op hun gewijzigde doelgroep. Het professioneel handelen van student-leraren wordt mede bepaald door hun bekommernissen. In dit onderzoek richten we ons op de bekommernissen van de nieuwe lichting student-leraren. Deze pilotstudie werd uitgevoerd aan de Universiteit Antwerpen. Via een kwantitatieve (online) survey gebaseerd op de Teacher Concerns Checklist van Fuller en Borich (Borich, 2000) bij 82 student-leraren aan de Universiteit Antwerpen wordt gekeken naar wat hun bekommernissen zijn. Uit de resultaten van de kwantitatieve analyses blijkt dat de grootste bekommernis taakgerelateerd is: ‘de vraag of ik inhoudelijk en didactisch goed onderwijs geef’. Dit wordt gevolgd door de zelfgerelateerde bekommernis ‘het oordeel van mijn mentor over mijn onderwijs’ en de leerlinggerelateerde bekommernis ‘hoe ik kan aansluiten bij de verschillende behoeften van leerlingen’. |
| |
Language
|
|
|
|
Dutch
| |
Source (journal)
|
|
|
|
Tijdschrift voor lerarenopleiders / Vereniging Lerarenopleiders Nederland; Vereniging Lerarenopleiders Vlaanderen. - Eindhoven, 2007, currens
| |
Publication
|
|
|
|
Eindhoven
:
VELON
,
2021
| |
ISSN
|
|
|
|
1876-4622
| |
Volume/pages
|
|
|
|
42
:3
(2021)
, p. 13-24
| |
Full text (open access)
|
|
|
|
| |
|