Title
|
|
|
|
Inbedding van ervaringskennis in sociaal-agogische en zorgopleidingen : kansen en uitdagingen
|
|
Author
|
|
|
|
|
|
Abstract
|
|
|
|
Internationaal is er toenemende aandacht voor de inbedding van ‘cliënt’-ervaringen, ervaringskennis en -deskundigheid in het hoger onderwijs. Hoewel steeds meer opleidingen, zowel in Vlaanderen als in Nederland, actief inzetten op het samenwerken met ervaringsdeskundigen, bestaat er toch een handelingsverlegenheid voor het structureel inbedden van ervaringskennis in het curriculum en de onderwijspraktijk. Vanuit literatuur en eigen praktijkervaringen in de opleidingen verpleegkunde en sociaal-agogisch werk in Vlaanderen, bekijken we hoe de inbreng van ervaringskennis als sociale interventie bijdraagt aan een meer inclusieve hogeschool en de professionalisering van sociale en zorgberoepen. Deze analyse werpt een licht op kansen en uitdagingen om de samenwerking met mensen met ervaringskennis duurzaam te verankeren in het hoger onderwijs. |
|
|
Language
|
|
|
|
Dutch
|
|
Source (journal)
|
|
|
|
Journal of social intervention : theory and practice. - Meppel
|
|
Publication
|
|
|
|
Meppel
:
2023
|
|
ISSN
|
|
|
|
1876-8830
|
|
DOI
|
|
|
|
10.54431/JSI.801
|
|
Volume/pages
|
|
|
|
32
:4
(2023)
, p. 102-117
|
|
Full text (Publisher's DOI)
|
|
|
|
|
|
Full text (open access)
|
|
|
|
|
|