Title
|
|
|
|
A foundation for inconsistency management in model-based systems engineering
| |
Author
|
|
|
|
| |
Abstract
|
|
|
|
De complexiteit van de systemen die we bouwen is de afgelopen decennia drastisch toegenomen. Relevante voorbeelden zijn mechatronische en cyberfysische systemen, gekenmerkt door een enorme complexiteit, die voortvloeit uit het aantal en de heterogeniteit van de componenten. Vanwege deze complexiteit is het garanderen dat een systeem correct ontworpen wordt een grote uitdaging. Modelgebaseerd systeemontwerp (Model Based Systems Engineering - MBSE) stelt voor het systeem expliciet te modelleren voordat het wordt gerealiseerd. Multi-paradigma modellering (MPM) pleit met name voor het modelleren van elk aspect van het systeem op de meest geschikte niveau(s) van abstractie, gebruik makend van de meest geschikte formalisme(s), en met expliciet modelleren van de complexe ontwikkelingsprocessen. Vaak worden de systeemcomponenten door meerdere ingenieurs parallel ontwikkeld. Parallelisme leidt echter mogelijks tot inconsistenties tussen de ontwerpartefacten, waardoor de ultieme correctheid van het systeem in het gedrang komt. In dit werk argumenteren we dat het beheersen van inconsistenties tussen systeemcompenten/gezichtspunten in een MBSE-omgeving een effectieve heuristiek is voor het bekomen van ultieme correctheid van het hele systeem. Eerst formuleren we een geschikte definitie voor correctheid en consistentie in termen van semantische eigenschappen. Dan definiëren we een procesgebaseerde benadering om een formele basis te bieden voor de detectie en het beheer van inconsistenties. Het procesmodel van het systeemontwerp wordt getransformeerd zodat de potentiële inconsistenties worden beheerd terwijl de ontwikkeltijd van het systeem minimaal is. Dit wordt bereikt door de verzameling van potentiële proceskandidaten met multi-objectieve ontwerpruimte exploratie te doorzoeken. De verkenning wordt geleid door de transittijdprestatiemetriek van het proces, verkregen via een op DEVS gebaseerde simulatie. Het nut van de aanpak wordt aangetoond door middel van een demonstrator: het ontwerp van een Automated Guided Vehicle. Dit gebeurt met behulp van de prototype tooling die ter ondersteuning werd ontwikkeld. |
| |
Language
|
|
|
|
English
| |
Publication
|
|
|
|
Antwerpen
:
Universiteit Antwerpen
,
2019
| |
Volume/pages
|
|
|
|
241 p.
| |
Note
|
|
|
|
:
Vangheluwe, Hans [Supervisor]
| |
Full text (open access)
|
|
|
|
| |
|